CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الأحد، 22 يونيو 2008

احنا ......................هم

موضوع شد انباهى جدا
هو فعلا فى احنا ..........هم ولا ديه حاجة مش موجوده؟

اكيد بتقولوا ايه احنا....................هم ديه ماشى خليها على المرة ديه واقولكم

عند بعض الناس ( احنا ) تعتبر كل الناس انا انت الفقير والغنى والحلو والوحش والكبير والصغير

يعنى ما فيش فرق ودول مش عندهم (هم ) طبعا

اما البعض التانى عندهم فرق كبييييير الا وهو ان ( احنا ) احنا وبس احنا الاغنية الشيك الهاى

اللى ما فيش احسن مننا وكمان بيتكلمو من طرف مناخيرهم

ملحوظة انا لا اقصد الاهانة

واكيد طبعا انتو عرفتو مين (هم ) دول الناس الغلابة الفقرة والمتوسطين اللى انا

اتشرف انى اكون واحدة منهم لاننا (هم ) ناس برده وبنعيش وبناكل وبنشرب

وفى الاخر بندخل ال............ زى كل الناس ده طبيعى

انا مش عارقة ليه بنعمل فرق والى بيعمل الفرق ده ليه مش بيحط نفسه مكان( هم )

اذا كان من ( احنا ) طبعا انتوا عارفين مين هم ةمين احنا

فوقوا معايا وصحصحوا

ياللى انت ما احنا حاول تكلم حد من هم لان ممكن تلاقيه احسن منك ومنى والعكس ممكن واحدة

من هم تلاقى واحدة من احنا استغفر الله العظيم

تانى ملحوظة برده لا اقصد الاهانة

اللى انا عايزة اقوله من الاخر اننا نحب بعض بجد و مش نعمل فرق بين النا س وبعضها لان الحكاية

مش ناقصة الصراحة وياريت اللى شايف كلامى صح وهو بيعمل

زى احنا ابتدى بنفسك وحب نفسك بس مش تنسى هم

لاننا فى الاخر من تراب

اخر ملحوظة والله مقتبس من قصة حقيقية

10 التعليقات:

blue-wave يقول...

من تواضع لله رفعه ومن تعالى على الله ذله
تحياتى

ahmed_k يقول...

اختي العزيزه ان الله سبحانه خلق الناس علي درجات فلا يمكن المساواة بين الصالح والطالح او المسلم وغيره وهناك دوما فروق اجتماعيه بين الناس لدرجة ان التكافؤ الأجتماعي يعتبر من في بعض الأحيان من شروط الزواج الصحيح , لا اقصد بكلامي التكبر والتعالي ولكن الله خلق الناس علي درجات لأعمار الأرض فلو الكل اغنياء لخربت الدنيا وكذلك لو الكل فقراء ولكن الله امرنا بلألفة فيما بيننا لذلك فرض الزكاة لكي تكون نوعا من التراحم بين الناس وحرم التكبر والتعالي وامرنا بالتواضع , عموما بوست جميل ويحمل بين طياته معاني كتير ربنا يوفقك ويكرمك في دراستك وشدي حيلك وعندي ليكي عريس لما تخلصي دراستك موافقه ولا لأ هههههههههه, وتقبلي تحياتي

tote يقول...

blue-wave
اشكرك على مرورك وهى كلمة انا هقولها انت لخصت الموضوع بجملة جميلة اشكرك

tote يقول...

ahmed_k
انا اشكرك على زيارتى وانا مش بقول ان الناس تبقى طبقة واحدة ابدا لكن انا بدعوا للتقارب بين الطبقات وعدم التعالى وان اعمار الارض مش هيتم لان ه لا يوجد تالف عند معظم الاغنياء وانا اشكرك واتمنى مرورك دائما

نوسه وريمان فى هاكونا مطاطا يقول...

السلام عليكم

دىاول زيارة لينا فى مدونتك

ما شاء الله بوست رائع ومؤثر

ربنا يوفقك

ونتمنى زيارتك لمدونتنا

Unknown يقول...

بوستك حلو
وبيوصل للقلب ممكن لانه حقيقى زى ما قلتى وممكن لانك كتابة حلو

tote يقول...

حسام وريمان فى هاكونا مطاطا
اول مرة وان شاء الله مش اخر مرة ونورتو المدونة واشكركمعلى الكلام الجميل وان شاء الله هطب عليكوا ما تقلقوش

tote يقول...

love river
اشكرك على الكلام الرقيق على فكرة ديه اقل حاجة عندى كلنا تواضع هههههههانا بهزر طبعا واتمنى فعلا ان كلامى يطلع من قلبى يدخل قلب الناس واشكرك واتمنى الزيارة الدائمة

ادم المصرى يقول...

احييكى بجد على البوست لكن فى حاجه
********
انتى وصفتى نفسك انك من الاغنيه فى كلامك من
غير متأصدى قلتى الناس الفقراء الى اتمنا
ان اكون انا منهم انا مش بتطفل انتى
ايوه مبسوطه ممكن غنيه ممكن لكن بلاش توصفى نفسك انك تتمنى تكونى من الفقراء لئن دا شرف لينا كلنا اننا نكون منهم بس انى فقراء فى الفقر كذا طبقه الفقراء رقم واحد واتنين وتلاته اول وحده الى هما اهو مشيا معاهم شويه بنزبا لى الفقراء رقم اتنين دول الاغنيه بتعهم والفقراء رقم اتنين بنزبا لى رقم تلاته الاغنيه بتعهم
مصر اصلا فيها كام طبقه 3 صح والتلاته فيها كام وحده بصى كل طبقه فيها تلات طبقات عمتا الموضوع كبير والطيب والشرس موجود فى اى طبقه واحنا تدل على البور الى فى المكان او المجموعه او المقصود بقه النسل الى من نفس الطبقه عمتا الى من رحم الله

انا منبهر بى بوستك بجد فتح نقاش كبير جدا ربنا يسعدك

tote يقول...

ادم المصرى
اشكرك على قدومك وانا الصراحة مش من طبقة غنية ولا حاجة انا من طبقة متوسطة وانا اتشرف مش اتمنى انى اكون منها وانا اكيد فاهمة قصدك عن تقسيم الطبقات وكل طبقة تقسم الى 3 لكن ده مش عن كل الناس احنا التعامل عندنا طبقتين والفرق بينهم كبير واان كان نفسى يقل مش مادى لا معنوى واتمنى تكون فهمتنى اكتر واشكرك واحيك على البوست بتاعك تالت ورابع