CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الجمعة، 11 يوليو 2008

عجبت عليكم يا بشر


فعلا البشر دول حاجة غريبة

ونوعيات كتير برده ما تقدرش تصنفهم

وانا مش هكدب وقول انى قابلت كتير منها بس على الاقل

اللى قابلتهم كفاية انهم ورونى حاجات كتير فى الانسان مش كنت عايزة اعرفها

اول حاجة عرفتها ان ما فيش انسان يخلو من الشر

وكل واحد عارف نفسه واللى عمله كويس

وبشر تدعى الفقر والجوع وفى اول مناسبة تلاقيها اجدع من اجدعها مليونير

طب كان ليه من الاول

ولا الناس المحبة للمظاهر والكلام الفارغ حاجة غريبة وتفقع المرارة

وناس عندها لا مبالاه فظيعة وتحس انها مش من كوكب الارض

وناس تدعى انها عايشة للاخرة والله اعلم بالنية

اساسا علشان الواحد يتكلم على كل نوع عايززمن

وبشر طيبة وقلبها ابيض ودول مش كتير

وبشر دايما شايلة طاجن ستها

وبشر عايشة للدنيا ومستعدة لاى تنازلات

وبشر وبشر وبشر

كل الحكاية ان الواحد لما بيشوف الاشكال الغريبة ديه

وازاى ان الانسان ممكن يكون ليه اكتر من وش

وانه ممكن يكون ادامك بوش ومن وراك بوش

بس مش قهوة يعنى هههههههههه

بس بجد الواحد بيخاف ويبقى مطضر انه

يقوم بشوية اختبارات علشان يعرف اللى ادامه

قبل ما يامن لحد ويثق فيه

بس فى الاخر برده الانسان هو الانسان

سيبك انت

انما الاعمال بالنيات ولكل امرئ ما نوى

والدنيا مليانة ناس وناس

بس المهم تختار صح

فى كل حاجة

24 التعليقات:

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اول زياره للمدونه
مدونه
روعه
وبوست
مميز
واحلى حاجه ان كلامك بسيط
تحياتى

جنّي يقول...

توتي

تدوينة ممتازة واحاسيس واقعية وقراءة تحليلية للبشر مصاغة بأسلوب جميل ورصين

الدنيا على دا ودا

ها تلاقي فيها الحلو وفيها الوحش
ولكن اعلمي ان الوحش مهما تخفى وخدعنا لبعض الوقت فلن يستطيع ان يخدعنا كل الوقت ..

شكرا

نعكشة يقول...

انا قريت معظم المواضييع تقريباً

اسلوبك سهل و بسيط
بس في تدوية هما ولا احنا لبعض الوقت حسيت اني مبقتش فهمة حاجة بس فهمت في الاخر

المهم

مش عارفة لية ساعات بحس اني انا عندي كذا وش
واني بلبس كل واحد في وقته المعين

مش قصدي
بس دة تلقائي
ومبقصدش هنا كذا وش الهدف منه خداع الناس و الضحك عليهم
بس مش عارفة لية بحس اني بتغير مع اختلاف البشر اللي بتعامل معاهم

عامتاً انا مبتفرقش معايا اذا كان اللي قدامي حلو ولا وحش
انا بعاملة بصدق
واعتبر ان اللي بيقووله صدق
لإني عادتاً مبعتمدش علي حد انه يعملي حاجة
فلو طلع كاذب في الاخر
مبتبقاش فرقت
اعتقد ان دة مش حاجة كويسة
لإن دة اعدمني الثقة في كثير من البشر
ولست اهل اني اعمل اختبارات تعرفني اني اامن لهذا البشر
وانه هذا البشر اصلا مستعد انه يكون اهل لثقتي و عايزها
سو مبحاولش اثق في حد

عامتاً

تحليلك حلو للبشر

دمتي سالمة
سلامٌ عليك

إيثار يقول...

هههههههههه

عندك
حق

blue-wave يقول...

بوست جميل بالفعل
ولكن اإختلاف شئ طبيعى
تحياتى

tote يقول...

فارس بلا جواد
نورت واتمنى تنورنى دايما واشكرك على الكلام الجميل واتمنى لك التوفيق

tote يقول...

جنى
اشكرك على قدومك وتعليقك احسن من البوست اللى انا كتباه اشكرك على الكلام الكبير ده والجميل ومعلومة ممتازةو جميلة انت ضفتهافى الاخر

tote يقول...

نعكشة
اشكرك على قدومك وان شاء الله مش اخر مرة وانا متشكرة جدا على ذوقك ورأيك وم ناحية انك مع كل شخص بتتعاملى يدرقة مختلفة ده مطلوب لكن مش تغير فى الشخصية ابدا دايما شخصيتك واحدة لكن طريقتك هى اللة تتغير واشكرك تانى مرة لقدومك سلام يا حبى

tote يقول...

عاشقة الحب
الله يخليكى واتمنى الزيارة الدائمة

tote يقول...

blue_wave
اشكرك على قدومك وانت عندك حق برده انه الاختلاف شئ طبيعى بس اللى مش طبيعى انك صعب تطلع الحلو اللى فيهم
ربنا يوفقك

zOzO يقول...

عندك حق والله
كلماتك سهله ووصلت المعني بسرعه
فعلا ف ناس كتيرررررررره اوي
بمليون وش
معايا بوش ومن ورايا بوش تاني خالص
ربنا يهدي


وف حكايه اننا نتغش دي
فانا فعلا بخاف منها اوي
لاني بطبعي طيبه اوي
عشان كده شايفه كلوا طيب
وف الاخر اتصدم
ههههههههههههههه


احييكي ع البوست

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك يا توتى
بصراحة مدونتك جميلة اوى واختيارك للفنانين رائع لانى بحبهم اوى وبشكل خاص نيكلوس كيدج لانة يشبه والدى رحمه الله جدا
كملن بوستك جميل جداا
البشر اشكال وانواع كلا على حسب ما يؤمن وما نشا عليه وما يحب ان يكون
سلمت ايديك عليه

فارس بلا جواد يقول...

أزيك يا توتي
كلامك جميل وأكيد نوعيات البشر مختلفة جدا .. وعمرك ما هتقدري تشوفي جميع النوعيات .. كل فترة هيقابلك أشخاص جداد بصفات جديدة عليكي
البوست بتاعك ده فكرني بشعر كنت كاتبة علي مدونتي عن نوعيات البشر وشبهتهم بالخضار .. كان عنوانه ( لما كتر الغنا ع الفاكهة قلت أغني أنا للخضار) .. كان نفس فكرة كلامك بس بالشعر

tote يقول...

نهر الحب
انا الحمد لله كويسة وتسلميلى على الكلام الجميل وعلى فكرة والدك زى الاقمر وربنا يستر علينا من البشر

tote يقول...

فارس بلا جواد
انا الحمد لله
ربنا يخليك على ذوقك وكويس طاعنا بنفكر سواوانا هاجى اقرا البوست بيتاع الخضار

tote يقول...

zozo
اشكرك وتسلميلى يا رب على الكلام الجميل من ناحية الصدمة الف سلامة عليكى علشان كدة حسيت ان لازم اكتب البوست ده علشان اللى زينا كتير
اتمنى لك التوفيق

جنّي يقول...

إخواني أخواتي الأعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه

إجازة من التدوين ...

ولكني سأكون على تواصل معكم بزيارة مدوناتكم ...

أرجو أن تسامحوني على تقصيري في حقكم ...

وتفضلوا بقراءة البوست الأخير ...

إلى اللقاء والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوكم

said

حسن حنفى يقول...

والله الموضوع حلو بجد والمدونه احلي
ومعاكي حق معظم الناس دلوقتي بقت باكتر من وش
شكرا لتشريفك مدونتي المتواضعه
انا حطيت المدونه في المفضله
تقبلي مروري

oRiGiNaL HeArT يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلنا فينا شر وبنغلط وكلنا فينا حاجات وحشة
بس تلاقى ناس دافنة تماما الحلو ومبينة الوحش
مش مبيناه بمعنى انها بتقول للناس انا وحشة
لا انما هى بتستعمل الوحش اللى فيها وبتتظاهر بالطيبة او عكس اللى هى تنويه
عشان الواحد يكون كويس لازم يعرف ايه الحلو اللى فيه ويستعمله ويعرف الوحش ويحاول يصلحه
ممممم
انا الافكار اتلغبطت فى دماغى معلش
تحياتى :)

zOzO يقول...

وينك ؟
وين جديدك
منتظره
يارب تكوني بخير

حسن حنفى يقول...

مستنين جديد حضرتك


حضرتك ليكي تاااااج عندي


يل ريت تستلميه

AHMED يقول...

حاجه بصراحه كفايه الصور والمنظر اما الكلام بيقول اللى انا حسه بظبط رغم انى مقراتش كله

YaQeeN يقول...

السلام عليكم..

انا بشكرك لزياره مدونتى..وبحييكى على هذا البوست..

مشكله البشر الكبرى دلوقتى وللاى هى بقت شئ اساسى عندنا.."النفاق"..

النفاق موجود مابيننا دايماً واعتقد هيفضل موجود..
وشئ مفروغ منه طبعاً..

وزى ما قلتى الشخص بيكون بأكتر من وجه..
شئ غريب جداً..يعنى يكفى انك تكون بوجهك الحقيقى..
وده الحقيقه اللى لا يطاق..
يعنى هو قبل ما بينافقنا هو بينافق نفسه وده اكبر خطر عليه هو..

تقبلى تحياتى ومرورى الموضوع هايل..

tote يقول...

ميادة رفعت
اشكرك على مرورك ويا ريت نكرريها تانى ربنا يوفقك