CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

الأربعاء، 20 أغسطس 2008

حقيقة ام خيال

ااصراحة انا عارفة انى مش ليه ولا فى الكتابة ولا فى الشعرو لا فى الروايات



وبقدم اعتذارى لاقتحامى هذا المجال ويا ريت تستحملونى فى البوست ده لانى



هقدم زى قصة او فكرة قفزت الى عقلى وارغمتنى على تحويلها الى قصة واللى



يقدر يستحمل يكمل واللى يزهق برضه يسيبلى سلام رخامة بقى هههههههههه



هيا الى الملل



انها احدى اليالى الباردة الطقس صافية السماء مرحة الاجواء واذا بها ترى الضوء الساطع من القمر



وهو يداعب عيناها الجميلتان العسلبتان المليئتان بالحب والحنان لكل من حولها من اصدقاء وجيران .



هيا الفطار جاهز يا برنسس (علا) كان هذا الصوت الحنون الرقيق صوت اخت (علا) الكبرى (سما)



وقد انهت الفطارلاختها والذى يتكون من اشهى الاطعمة من مربى وجبن والبيض والزبد وكوب اللبن



الطازج وكان هذا هو المفتاح لبداية يوم مرتاح لاجمل شتاء فى الصباح .



وكالعادة انهت علا و اختها الفطور وفى لخمة وسرور خطفت علا الجرنال والمغتاح لتهرع الى الباب



وتنزل الدرجات فى خفة ونشاط وفى صياح القت الصباح على عم عبده بواب العمارة وتفتح هى باب



السيارة وتحلق لمقر عملها حيث كانت علا فتاه فى الخامسة والعشرين من عمرها



تعمل كمصممة اعلانات فى احدى اكبر الشركات ولديها من الاصقاء الشباب والبنات .



وصلت علا الى مقر عملها رحب بها عم محمد امن الشركة و بوجه بشوش نظرت اليه علا



وابتسمت دليل على الترحاب واخذت علا طريقها الى داخل الشركة حاملة اوراقها مبتسمة مرحة


محبوبة من الجميع وكان هو يقف عند الاستقبال طويل القامى وعريض الكتفين اسود الشعر فيه


من الثقة ما بمل الى الغرور نظر الى الوجه البشوش الى ان صعدت المصعد الكهربائى .


وفى مكتبها الجميل المرتب المزين باجمل الرسومات والتى قامت برسم معظمها والاخرى لاشهر الرسامين


سمعت قرع الباب اذنت بالدخول اذ هو يطل عليها بوجه سار وفرح وهى كادت تصاب بنوبة قلبية حين راته .


احمد اهذا انت حقا انا لا اصدق تفضل انت تغيرت كثيرا اه منها هذه الايام التى تفرق بين الاصدقاء القدامى


احمد يرد عليها بلهفة وشوق ما اجملك لقد تغيرت بالفعل وها انت تحققين احد احلامك بالعمل كمصممة اعلانات


ولكن يا احمد ما الذى جاء بك الى هنا عمل ام شوق لرؤيتى وابتسمت ابتسامة صافية جعلتها فاتنة وكانها ملاك


حانية ولكن فيها شيئا من السخرية .


اه طريقتك لم تتغير انا هنا لعمل ولو اننى اعلم انك تعملبن هنا لما جئت من الاساس وبدوره ابتسم بل ضحك


ضحكة عالية لتذيب سخرية ضحكتها السابقة وهكذا هو حال اصدقاء الطفولة يضحكون ويسخرون ويتشوقون


لبعضهم ولكن .


&فى الجزء الثانى &


اريد نقدا بناء دون مجاملات لانى عارفة انى ما ليش فى الكتابة


انا عايزة اسمع عيوب وشكرا لحسن المتابعة فى الحلقة القادمة ههههههههههه

21 التعليقات:

محمد فاروق الشاذلى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولاً: إذا سمحتى برجاء مراجعة الأخطاء الإملائية فى البوست والتى تفقد التركيز أثناء القراءة،
ثانياً: أنهيت الجزء الأول بدون تشويق يجذب القارئ للمتابعة.
ثالثاً: التفاصيل كثيرة جداً مما يؤثر على القدرة على التخيل.

خلصنا النقد نتكلم بقى فى الحسنات
كلماتك بسيط ودى حاجة كويسة
طريقة السرد جيدة
الرأى النهائى بعد نشر باقى القصة

أعتذر للإزعاج

دويتو مصر يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
حسن حنفى يقول...

ماشي عاوزه نقد

مش قولتي انك نزلتي بوست

قصه جميله الراي مش دلوقتي خالص

:p

tote يقول...

قلب مصرى
نورتنى
اسفة على الاخطاء واشكرك لتنبيهى
وانت عارف انا مش ليه فى الكتابه يعنى التشويق صعب عليه
اما كثرة التفاصيل ممكن لانى بقرا القصص القصيرة المليئة بالتفاصيل الكثيرة
واشكرك ايضا على المدح
ربنا يوفقك

tote يقول...

حسن حنفى
اعذرنى يا حسن انا نزلتها الفجر انت مش كنت موجود
خيرها فى غيرها
مستنية التعليق
تحياتى

ahmed_k يقول...

ولو كنت مش شايف عيوب
لازم أكتب عيوب في القصه
قصتك لها بدايه جميله
أكمليها ونشوف
بالتوفيق إن شاء الله


تقبلي خالص مودتي

جنّي يقول...

السلام عليكم

بداية ممتازة من ناحية الوصف وتوظيف الالفاظ .. يجب ان تحتوي قصتك على مشكلة تحل في نهايتها .. اذا كانت من عدة حلقات لابد من التشويق للجزء التالي كما ذكر بعض زوارك ..
مشكلة الأخطاء الإملائية ممكن ان تكتبي في الورد وهو سيصحح أخطائك ..
ثم نسخ ولصق ..

المهم ان تحاولي وتكتبي بأفكار جديدة ..

شكرا

جيد ان تحاولي وها قد كتبتي

Unknown يقول...

بعد ده كلو مينفعش تقولي ملكيش في القصص ولو يعني كان في اخطاء املائية بتحصل مع الكل من السرعة إنما الفكرة والأحداث حلوة بس محتاجة منك حاجة لازم تعمليلها ستار تشويقي عشان تجذبي الناس بس أنا متابعك لحد الىخر
تقبلي مروري وخالص ودي
ودمتي بخير
رمضان كريم وكل عام وأنت بألف خير

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم
محاولة جيدة .. ويجب أن تستمري ففي كل محاولة تكتسبي خبرة ويتطور أسلوبك
بالنسبة للنقد .. شعرت بأنك كنتي متسرعة نوعا ما أثناء الكتابة .. ويجب أن تعرفي جيدا ما هو الشيئ الذي يجب أن تعطيه أهتمام أكبر في وصفه وكتابته وماهو الشسئ الذي يجوز أختصاره
كان يجب الأهتمام بوصف الشعور جيدا لحظة اللقاء بينهما ومحاولة رسم صورة للموقف .. وعدم التركيز علي أشياء أخري مثل نوعية الطعام الذي علي المائدة مثلا ومثل هذة التفاصيل
أتمني في الأجزاء القادمة أن ألاحظ تقدم ملموس
بالتوفيق لكي وكل عام وانتي بخير
تحياتي

tote يقول...

ahmad_k
ربنا يخليك يا رب واتنمى لك التوفيق
وكل عام وانت بخير

tote يقول...

جنى
منورنى دايما وشكرا على الكلام الرقيق
بس هى الصراحة ما فيها مشكلة ربنا ما يجيب مشاكل واشكرك على النصيحة
كل عام وانت بخير

tote يقول...

كاتب مصرى
ربنا يكرمك على الكلام الجميل ده انا ممكن اصدق كدة هههههههههههه
والصراحة انا مش كاتبتها على اجزاء انا مخلصاها بس هو الوقت مش لحقت اكتبها كلها مرة واحدة اتمنى لك التوفيق
كل عام وانت بخير

tote يقول...

فارس بلا جواد
منورنى والله انت زى ما تكون كنت معايا انا فعلا كنت متسرعة جدا مش عارفة ليه بس محلولة ديه اول واخر مرة
هههههههههههه مش هكتبت تانى اكيد
واشكرك على النصائح الجميلة
كل عام وانت بخير

بنت سيناء.. يقول...

كل سنو وانتى طيبة ..مانتى بتعرفى تكتبى اهو..امال اية بقة؟؟شكلك بتشيلى العين

محمد فاروق الشاذلى يقول...

كل رمضان وحضرتك بخير
اللهم بلغنا ليلة القدر واجعلنا من عتقاء هذا الشهر

قوس قزح يقول...

يارب
كلما طرق هذا العبد بابك
أفتح له كنوزك
و سخر له عبيدك
و ابسط له رحمتك
اللهم اجعله من الصائمين القاثمين
الركع السجود
و بارك له فى شعبان و بلغه رمضان
فى يسر و سلامة و امان
اللهم امين

كل سنة و انت الى الله اقرب

tote يقول...

جنى
امين يا رب يسمع منك
ويتقبل بادن الله
نورتنى

tote يقول...

بنت سيناء
ربنا يكرمك ده من ذوقك والله
انا اصلا ماليش فى الكتابة خالص
نورتينى
تحياتى

tote يقول...

قلب مصرى
الله اكرم وانت بخير يا رب
وامين يا رب يسمع منك
نورتنى

tote يقول...

قوس قزح
امين يا رب يتقبل الدعوات
ويقربنا من ربنا اكتر
نورتنى

انسان وبس ! يقول...

جميله بدون مجامله

اسلوبك سهل وعامل زى شهرزاد وهى بتحكى لشهريار كان يا مكان

كملى الحكايه لحسن مسرور فى الانتظار

بس صحيح هى ..حقيقه ام خيال ؟

خيال ...كل سنه وانتى طيبه